روش تهیه روغن ارده کنجد

برای به دست آمد یک لیوان روغن ارده کنجد به سه لیوان کنجد نیاز دارید. در واقع باید گفت برای هر مقدار روغن ارده کنجد به سه برابر آن مقدار کنجد نیاز دارید. روغن ارده کنجد مصارف زیادی مانند مصرف خوراکی، مو، پوست دارد. در این ادامه این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه روغن ارده کنجد را مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه روغن ارده کنجد در خانه

 

مراحل تهیه ارده کنجد به شرح زیر است:
جداکردن ناخالصی و پوست کنجد: ابتدا دانه های کنجد را باید بوجاری کنید؛ یعنی باید اجسام خارجی و ناخالصی‌ها را از آن جدا کنید.
بعد آن ها را خیس کنید تا کمی آب به خود جذب کنند و حجیم شوند تا جایی که پوست کنجدها ترک بخورد اجازه دهید در آب بمانند. سپس باید پوست کنجد ها را جدا کنید. برای اینکه این کار را راحت انجام دهید می توانید آن ها چند بار داخل آب نمک بگذارید و بردارید با این روش پوست کنجدها به راحتی جدا خواهند شد.
در این مرحله کنجدهایی که پوست کنده شده اند را در آب شیرین ریخته تا شوری آن ها گرفته شود.
حال نوبت آن است که کنجد ها را تفت دهیم.

 تفت دادن کنجد: در این مرحله دانه های کنجد باید طلایی رنگ بشوند. کنجدها را در فر بریزید و فر را در دمایی حدود ۱۸۰ درجه سانتی گراد بگذارید. برای برشته شدن کنجدها ۱۰ لی ۱۵ دقیقه کافیست در طول این مدت هر ۵ دقیقه بیار کنجدها را از فر بیرون آورده و هم بزنید تا به طور یکدست طلایی شوند.
این کار را با استفاده از قابلمه و روی حرارت ملایم هم می‌توانید انجام دهید.
نکته: در طول مدتی که کنجد ها طلایی می شوند حواستان باشد که رنگشان قهوه ای نشود چون در این صورت روغن کمتری خواهند داد.

ترکیب کردن روغن با کنجد: در این مرحله باید هر یک لیوان کنجد طلایی شده را با چهار لیوان روغن مخلوط کنید(نسبت یک به چهار). روغن هایی که می توانید استفاده کنید عبارتند از : روغت آفتابگردان، روغن نارگیل، روغن سویا و … . حدود ۷ دقیقه دانه های کنجدرا به همراه روغن حرارت دهید.

 آسیاب کردن روغن و کنجد: بعد این که دانه های کنجد خوب گرم شدن حالا آن ها را داخل مخلوط کن یا آسیاب ریخته و تا له شدن کامل دانه ها عمل آسیاب کردن را ادامه دهید.

مرحله آخر جداکردن روغن: بعد از آنکه کنجد ها به همراه روغن خوب له شدن مواد را تا سه ساعت بگذارید در مخلوط کن بماند. آرام آرام روغن کنجد روی مواد آمده و به راحتی می توانید آن را جدا کرده و بعد صاف کنید.
نکته: اگر مدت زمان استفاده از روغن ارده کنجد طولانی میشود، بهتر است آن را در یخچال نگه‌داری کنید.

جایگاه روغن ارده کنجد در طب سنتی:

طرز تهیه روغن ارده کنجد در طب سنتی بسیار حائز اهمیت است. به این دلیل که اگر نحوه روغن گیری عوض شود کاربرد روغن کنجد عوض خواهد شد. زمانی که شما روغن را از کنجد تفت داده شده تهیه می‌کنید در اصل دارید روغن ارده کنجد میگیرید. ولی در صورتی که از دستگاه ارده گیر بتین استفاده کنید که با فشاربالا و با پرس سرد از کنجد روغن می گیرد دارید روغن کنجد تهیه می کنید. در طب سنتی روغن ارده کنجد اهمیت و جایگاه خاصی دارد و از خواص زیادی برخوردار است. از روغن ارده کنجد می‌توانید برای تفت دادن غذا، سالاد و …. استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

×

شرکت بازرگانی بتین

× پشتیبانی بتین